■
Wat is inbegrepen in de huurprijs?
Onze huurprijzen omvatten onderhoudskosten voor gebouw en installaties, schoonmaakkosten van de
gemeenschappelijke ruimtes, afvalophaling. Voor verbruik van elektriciteit, gas en water werken we
met een provisie. In 2025-26 bedraagt die provisie €75/maand. Wens je gebruik te maken van het wifinetwerk
van Jeram, dan betaal je daarvoor €15/maand. Een eigen studentenabonnement afsluiten bij een provider naar
keuze kan ook.
Beluikhuisjes en sommige appartementen hebben eigen gas-, elektriciteit- en watermeters en zijn EGW-kosten dus afhankelijk van het individuele verbruik.
■
Dien ik een verzekering af te sluiten bij het huren van een studentenverblijf?
De student dient zich op behoorlijke wijze te verzekeren tegen schade aan derden en persoonlijk bezit. Normaal zit dit in de familiale verzekering.
■
Wanneer krijg ik de sleutel van mijn kamer?
Zoals contractueel beschreven wordt ten laatste op 1 september de sleutel afgegeven. Soms kan dit vroeger zijn wanneer de studio gecheckt en klaar is.
Jullie worden gecontacteerd om concreet een datum en uur af te spreken om de sleutel op te halen.
De sleutel wordt enkel door ons afgegeven en niet doorgegeven van de oude naar de nieuwe student. Bij elke intrede en uittrede wordt immers een plaatsbeschrijving opgemaakt.
■
Welke documenten worden opgemaakt bij het afsluiten van een studentencontract, wat is de procedure?
1° opmaken van een huurcontract. Het huurcontract wordt elk jaar vernieuwd en dus niet meer automatisch verlengd. Bij het ondertekenen van het contract wordt ook het intern regelement doornomen.
2° overschrijven van de waarborg (2 maanden) eerstdaags na het tekenen van het contract
3° plaatsbeschrijving bij intrede (dit wordt gratis aangeboden door Jeram). De plaatsbeschrijving gebeurt aan de hand van een checklist. Eventueel kan de huurder extra foto’s toevoegen.
4° plaatsbeschrijving bij uittrede (hetzelfde document wordt overlopen aan de hand van de checklist).
5° terugstorten van de waarborg. Deze wordt binnen de 14 dagen teruggestort op de rekening waarmee de laatste maanden de huur betaald werd (tenzij anders gevraagd).
■
Is de kamer bemeubeld?
In het contract staat dat de kamer/studio/appartement ongemeubeld is. Indien gewenst kan de student gratis een boekenkast, bed 90cm/200cm, tafel en 2 stoelen gebruiken.
Gelieve daarvoor te mailen naar
meldpunt@jeram. Vast meubilair (legplanken of kleerhangers, keukenmeubels enz.) kunnen niet verwijderd worden.
Om hygiënische redenen voorzien wij geen matrassen. Al onze bedden zijn éénpersoonsbedden. Wij bieden geen tweepersoonsbedden aan.
■
Krijgen we de gegevens van de vertrekkende huurder?
Door de GDPR-wetgeving mogen we geen persoonlijke gegevens doorgeven.
Indien de huurders toch contact wensen voor bvb overname meubels, melden wij dit aan de huurder.
Het prikbord in elk gebouw kan ook gebruikt worden om eventueel meldingen of verkoop van meubels mee te delen.
■
Wat is een intern reglement, wat staat erin?
Op kot gaan is leuk, maar je kot is in de eerste plaats een ruimte om tot rust te komen en om te studeren. Daarnaast is er ook plaats voor ontspanning en sociaal contact.
Het is niet altijd makkelijk om hierin een evenwicht te vinden. Wat voor de ene kan, kan totaal niet voor de andere, of visa versa.
Het intern regelement is een opsomming van een aantal leefregels zodat het samenleven op kot voor iedereen leuk blijft.
Alcohol en andere roesopwekkende middelen zorgen vaak voor overlast en problemen. Daarom zijn kotfeestjes verboden.
We beschikken over een feestzaaltje, dus vraag ernaar maar geef zeker geen feestjes op de kamer of in de gangen.
Dit is verboden. Dit zorgt altijd voor wrevel en ongenoegen bij je medebewoners.
Laat ook geen afval achter, behalve in de daartoe voorziene afvalcontainers in de berging. We vragen ook om niet te roken in onze gebouwen.
Wees voorzichtig als je vriend(inn)en uitnodigt op je kot en gelieve ook hen op deze belangrijke leefregels te wijzen.
De studententijd en zeker het kotleven is een periode waarin elke student nieuwe vrijheden en verantwoordelijkheden krijgt. Het lukt enkel als we respect hebben voor elkaar.
Respect voor je medebewoners, de buren, de onderhouds- en hulpdiensten is essentieel.
■
Mag ik vriend(inn)en uitnodigen op kot?
Natuurlijk mag je een vriend(in) uitnodigen op kot. Sociaal contact is belangrijk, het maakt ook deel uit van het “kotleven”.
We vragen om dit met respect te doen voor de buren. In het contract staat dat je maximaal 3 personen op je kamer mag uitnodigen.
Na 22u wensen we geen samenkomsten van meerdere personen op het kot. Kotfeesten zijn verboden en hier wensen we geen uitzondering te maken, noch voor verjaardagen, dopen,…
Na 22u00 willen we het STIL hebben op onze studentensite. Wanneer we toch moeten langskomen na 22u vragen we hiervoor 50 euro.
Wees verstandig, bespaar jezelf geld en problemen met de buren; spreek buiten je kot af.
■
Is er iemand in de buurt, kan ik altijd iemand bereiken?
Tijdens de kantooruren kan je terecht op ons kantoor in de Sint-Pietersnieuwstraat 109A. Buiten deze uren zijn we telefonisch bereikbaar, enkel bij dringende gevallen.
In elke gang zijn ook de noodnummers terug te vinden.
■
Help! Lawaai op kot!?
Wanneer je kotgenoot te luid is, spreek hem/haar aan. Klop even aan en wijs op het lawaai.
Blijf steeds vriendelijk en beleefd. De meeste studenten zijn zich er vaak niet van bewust.
Indien er geen gehoor wordt gegeven aan de vraag, mogen jullie ons contacteren. Nachtlawaai wordt niet getolereerd.
Om dit te voorkomen kan je al eens vroeger langsgaan om er op te wijzen. Dit wordt vaak geapprecieerd door je kotgenoten en het bespaart hen nog eens 50 euro.
Je kotgenoten verwittigen helpt niet, ’s nachts klinkt geluid luider en verder dan jullie eigen huisje/gang.
■
Mag ik op de binnenkoer parkeren?
De parkingplaatsen op de binnenkoer worden verhuurd op jaarbasis. Wel kunnen deze staanplaatsen even gebruikt worden om te laden en te lossen (max 10 min).
Er is steeds parkeergelegenheid onder het Sint-Pietersplein, op 2 min. wandelafstand Gelieve deze te gebruiken als jullie langer wensen te parkeren.
Ook eenmalige overnachtingen zijn niet toegelaten.
■
Kan ik een eigen TV- of internetabonnement afsluiten?
Ja, elke kamer is uitgerust met eigen bekabeling voor TV en internet. Er kan een eigen abonnement afgesloten
worden bij een provider naar keuze aan een voordelig studententarief.
Eigen routers plaatsen in de studentenkamer is niet toegelaten omdat ze de performantie van
ons eigen wifinetwerk verstoren. Je kan ook gebruik maken van het wifi-netwerk van Jeram. In 2025-26
betaal je daarvoor €15/maand.
■
Wat mag ik verwachten van het basisinternet / kotnet?
Het internet op kot is geschikt voor “normaal” gebruik, met name voor educatieve doeleinden.
Het is niet de bedoeling het wifinetwerk van Jeram te gebruiken voor gaming of andere applicaties
die uitzonderlijk dataverbruik vergen.
■
Hoe kan ik connectie maken met het kotnet?
Stuur een mailtje naar
meldpunt@jeram.be, dan ontvang je alle informatie die je nodig hebt.
Die informatie verschilt immers van gebouw tot gebouw.
■
Waar kan ik mijn fiets plaatsen?
Fietsen kunnen enkel gestald worden in onze fietsenberging. Elke fietst dient gelabeld te worden met je studionummer en initialen.
■
Waar kan ik mijn afval kwijt? Moet ik zelf mijn afval buiten zetten?
Op elk moment kan je je afval kwijt in onze berging. Voor PMD, papier & karton, glas en restafval zijn er aparte containers.
Plet pmd, scheur papier en karton en vijs doppen van glazen flessen. Het afval sorteer je voor in de juiste zakken van Ivago/Stad Gent en
drop je zo in de afvalcontainers. Wij zorgen dat de containers tijdig aangeboden worden voor ophaling. Vuilniszakken zitten niet inbegrepen in de huurprijs.
Groot huisvuil/elektro dienen jullie zelf naar het containerpark te brengen.
■
Als ik mijn badge aanbied, kleurt het slot rood
In het slot zit een batterij. Indien het slot eerst rood kleurt en daarna groen, dan is het tijd om de batterij te vervangen.
Wacht niet te lang dit te melden want na een paar maal zal de deur niet meer openen.
Opgelet: gebruik de leesknop niet om de deur dicht te trekken. Dit zou kunnen leiden tot een slecht contact.
■
Ik heb een technisch probleem, waar kan ik terecht?
Alle technische problemen kunnen gemeld worden via
meldpunt@jeram.be.
De klusjesman komt eerstdaags langs om dit probleem te bekijken en te verhelpen.